mercredi 31 mai 2023

3. 3. Dont vient que par succeßion de temps nous avons appellé l' Evesque de Romme, Pape,

Dont vient que par succeßion de temps nous avons appellé l' Evesque de Romme, Pape, & que parlans à luy nous usons de ces mots, vostre saincteté. 

CHAPITRE III. 

Comme la grandeur de l' Evesque de Romme se fust manifestee à chacun, & que sans controverse elle eust obtenu le dessus de tous les autres Evesques, aussi par traicte de temps commencerent de s' insinuer en sa faveur ces grands & magnifiques tiltres de Pape, &, Vostre Saincteté, quand on parle à luy. En quoy, pour n' obmettre rien de l' ancienneté, si je puis, faut noter que les Ecclesiastics faisans au commencement un vœu general d' obeissance, plus ils furent appellez à grands honneurs, plus ils refuserent les haults, & superbes tiltres. Et de faict tous les noms qui eurent cours souz la primitive Eglise estoient plus noms de charge, que d' honneur. Car le mot d' Evesque en Grec ne signifie qu' Intendant, ou ayant l' œil sur quelque chose, le Diacre, ministre, par ce qu' il administroit aux tables des veufves, & orphelins, le Prestre, vieillard, pour monstrer qu' il ne falloit appeller à ceste charge que les anciens. Depuis souz le second aage, nostre Eglise prenant nouvelle discipline par nouvelle devotion, l' on commença de mettre entre nous le mot de Pere, pour gratifier à ceux qui avoient les premiers lieux: Ainsi vint le mot de Patriarche en avant, qui veut dire Prince des Peres: ainsi celuy d' Abbé, qui nesonne autre chose que Pere, dont sainct Hierosme toutesfois se plaignoit sur le cinquiesme chapitre de l' Epistre de sainct Paul aux Galates, disant que les nouveaux Religieux de son temps, par une ambition extraordinaire, & irreguliere, se vouloient attribuer mesme tiltre que nostre Seigneur avoit donné à Dieu son Pere, quand il l' avoit appellé Abba Pater. Tout de ceste mesme façon se planta dans nostrer (nostre) Christianisme, le mot de Pape, lequel aussi ne signifie autre chose que grand Pere, & gaigna ce tiltre du commencement vogue à l' endroict des Evesques, j' entends de ceux qui pour leur aage, ou doctrine, avoient acquis quelque credit, & authorité dessus les autres. Ce que l' on peut descouvrir d' une infinité de passages des Autheurs Ecclesiastics en leurs Epistres: d' un S. Cyprian, sainct Hierosme, S. Augustin, sainct Gregoire, & par especial de Sidonius Apolinaris Evesque de Clairmont en Auvergne, dans les Epistres duquel vous ne le voyez escrire à aucun Evesque, que ce ne soit avecq' ce tiltre de Pape: Et mesmement au livre sixiesme escrivant à sainct Loup, qui avoit tenu le siege de Troye l' espace de cinquante ans, non seulemet il le qualifie Pape, ains Pere des Peres, & Evesque des Evesques. Qui a faict que quelques uns, & paraventure non sans apparence de raison, ont estimé que ce mot de Papa ait esté composé de deux mots. Car comme ainsi fust que l' on appellast quelquefois les vieux peres avec tiltre, & preface d' honneur Patres Patrum, & que par une abreviation on meit à quelques inscriptions Pa. Pa. Aussi avecq' le temps on en composa puis apres ce mot de Papa, & ce encores de tant plus que tombant en la personne du Pape, comme il fit, il sembloit être merveilleusement propre à cest effect, comme celuy qui pour sa dignité se pouvoit vrayement dire être le Pere des Peres. Qui est un discours sinon vray, pour le moins trouvé avecq' quelque belle rencontre. Et ainsi Yves Evesque de Chartres, escrivant au Pape Urbain en sa 12. Epistre l' appelle Patrem Patrum. Cest epithete de Pape estant doncques deferé aux Evesques, qui tenoient quelque rang entre les autres, depuis par tiltre de prerogative singuliere tomba en la personne de celuy, que par succession de temps on respecta par dessus tous les autres Prelats de l' Eglise, le tout en la mesme façon que le mot de sainct ou de Saincteté, que premierement on avoit accoustumé d' approprier à toutes personnes vivantes, qui devotement faisoient profession de nostre Religion Chrestienne, ainsi que nous lisons dans les Actes des Apostres, & en plusieurs passages de S. Paul. Chose depuis fort familiere aux Chrestiens. Comme nous le voyons dans Tertullian, S. Hierosme & autres. 

Depuis avec le temps, ce mot fut specialement adapté aux Evesques: Sidonius au quatriesme livre de ses Epistres, parlant de l' election d' un Evesque, en laquelle y avoit eu de grandes brigues: Sainct Patient, & Euphrone ont en fin éleu, dit-il, Sainct Jean, personnage recommandable en toute honnesteté, humanité, & douceur. Sainct Hierosme escrivant à Florence: Sainct Euagre Prestre vous presente les affectionnees recommandations: Et de la suitte de cecy vint, que quand on parloit aux Evesques, c' estoit avecq' cest honneste Eloge: Vostre Saincteté. Ainsi le trouverez vous par exprés en toutes les Epistres de Cassiodore, toutes & quantesfois que Theodoric, Athalaric, Theodaat, ou Vitige Roys d' Italie, escrivoient à quelques Evesques de leur Royaume. S. Gregoire escrivant, au Patriarche d' Antioche, use tantost de ces mots Vestra beatitudo, tantost de Vestra sanctitas: à l' Evesque de Milan qui tenoit grand lieu dedans l' Italie, Vestra sanctitas: Aux autres communs Evesques Vestra fraternitas. Socrate au sixiesme livre de son Histoire Ecclesiastique s' excuse de ce que parlant des Evesques, il ne les avoit honorez de cest Epithete de Sanctissimes, ou telle autre sorte de tiltres que l' on avoit accoustumé de leur bailler: Au contraire Theodoric par tout le discours de son Histoire ne parle gueres des Evesques, qu' il ne les accompaigne de ces mots, Saincts, ou Beats, encores qu' ils fussent vivans. Et tout ainsi que du peuple Chrestien ce tiltre s' estoit faict particulier aux Evesques, aussi finalement des Evesques aboutit-il en la personne de l' Evesque de Romme: non toutesfois du premier coup. Car dans les Epistres d' Yves, il luy donne diverses qualitez de grandeurs, comme de Beatitude, Paternité, Majesté, & entre autres de saincteté qui luy est pour le jourd'huy aussi commun, comme celuy de Majesté aux Roys, & Monarques: toutesfois les Papes au contraire voulans donner à entendre qu' ils n' affectoient ces grands tiltres, ains faisoient profession d' humilité, sur laquelle leur grandeur avoit pris son premier, & principal fondement, plus ils se trouverent être grands, plus choisirent-ils termes esloignez de l' ambition, & se qualifierent Serfs des Serfs: paroles d' humilité, lesquelles toutes fois n' ont pas moins d' effect dessus nous, que celles qui au pays de Perse estoient donnees à leur Prince, quand on l' appelloit Roy des Roys. Et le premier qui en usa entre les Papes, fut Damase, & l' autre qui luy donna cours, & regne, fut Gregoire premier, tous deux personnages de grand poids, & singuliere recommandation.

3. 2. Comme & vers quel temps le tiltre d' Evesque universel se planta dedans l' Eglise,

Comme & vers quel temps le tiltre d' Evesque universel se planta dedans l' Eglise, & en quelle façon les choses se passerent pour cest esgard. 

CHAPITRE II. 

Tout ainsi que soubs le moyen aage de nostre Eglise le tiltre de Patriarche fut introduict en ces cinq grands sieges: aussi commença l' on de les honorer diversement de ceste qualité de Prelats universels ainsi que j' ay presentement touché: mais comme, les coustumes ne sont pas jettees en moule, ains prennent leur accroissement par un taisible progrez, & alluvion: ainsi ne s' insinua, ce mot tout d' un coup entre nous. Celuy qui en fut premierement honoré, fut le Pape Leon premier de ce nom au Concil general de Chalcedoine tenu sous l' Empereur Marcian par six cens Evesques, où fut condamnee l' heresie Eutichienne. Sainct Gregoire escrivant à l' Empereur Maurice, dit que ce tiltre avoit esté accordé à Leon par le suffrage commun du Concil: toutesfois dans le Concil qui court par nos mains, je n' en trouve un tout seul article: mais bien trouverez vous que ceux du menu Clergé, qui lors presenterent Requestes au Concil, meirent en la suscription d' icelles, Sanctissimo & beatissimo universali Archiepiscopo, & Patriarcha magnae Romae, & sanctae universali Synodo. Tiltre que Leon n' accepta, mais aussi ne le refusa. Je ne voudrois pas certes dire, que ce grand personnage sainct Gregoire se fut mespris: car mesmes il attouchoit de pres ce temps là, & y avroit à penser que le Concil tel qu' il nous est representé, a esté paradventure corrompu par la nonchalance des ans: mais soit l' un, ou l' autre, ce n' est point un petit advantage pour le Pape, voire peut être plus grand de la façon que nous le lisons dans les actes de ce Concil. Car si par le suffrage commun des Evesques ce titre luy eust esté accordé, il sembleroit que c' eust esté à sa solicitation, & poursuitte, comme une qualité qu' il eust ambitieusement mendiée: mais ce tiltre estant emané par l' organe de ce petit peuple: il n' y a homme si aueuglé qui ne voye que ce fut pour un respect, honneur & devotion qu' il portoit singulierement au siege de Rome: voire par dessus celuy de Constantinople, en faveur duquel Anathole Patriarche de ce lieu, fit glacer par brigues, & menees un article, dont la teneur estoit telle, laquelle j' ay icy rapporté mot à mot en nostre langage. En ensuyvant en tout & par tout les Decrets des saincts Peres & la sanction Canonique n' agueres leuë, nous avons advisé d' ordonner & statuer des privileges en faveur de la tres-saincte Eglise de Constantinople, nouvelle Rome. 

Car aussi noz anciens Peres voulurent à bon droict octroyer des privileges au siege de la vieille Romme, par ce qu' elle commandoit: & tout d' une mesme consideration cent cinquante venerables Evesques tres-fidelles serviteurs de Dieu accorderent privileges esgaux au siege de la nouvelle Romme, cognoissant fort bien que ceste ville, qui est honnoree du tiltre de l' Empire, & du Senat, devoit jouyr de pareilles prerogatives que la vieille Romme: voire qu' és choses Ecclesiastiques, elle ne devoit être moins extollée que l' autre tenant le second lieu apres elle. A maniere que les Metropolitains d' Alsacie, & de Thrace, & encore tous les Evesques constituez és pays barbares doivent être ordonnez du sainct Siege de Constantinople: c' est à sçavoir, que chaque Metropolitain avecq' ses comprovinciaux, puisse consacrer les Evesques de sa Province, comme il est statué par les saincts Decrets, & Canons, & que le Metropolitain soit confirmé par le Patriarche de Constantinople, apres que l' election faicte canoniquement luy aura esté rapportee. Duquel article vous ne pouvez recueillir autre chose par cest entrelas de paroles, sinon que le Patriarche de Constantinople voyant que toutes les grandes prerogatives estoient accordees au Pape de Romme, recherchoit tous moyens de l' égaler en authorité sur ceux de son Patriarchat. Et à tant tout ainsi que le menu Clergé avoit au Concil de Chalcedoine donné au Pape Leon le tiltre d' universel: aussi les Patriarches de Constantinople le voulurent puis apres usurper. Qui causa une infinité de dissentions entre les deux Sieges. Car pour bien dire, encores, que ceste qualité eust esté donnee à Leon premier, toutesfois ny luy, ny longuement apres, ses successeurs ne la mirent en usage: mais bien l' Archevesque de Constantinople. Je diray cecy en passant, & peur être ne seray-je desauoué de ceux qui sans passion ont fueilleté l' Histoire Ecclesiastique, que la grandeur du Siege de Romme creut du commencement par la

saincte vie des saincts Peres qui y presiderent, & par la devotion que les bonnes gens leurs porterent: Et quant à celuy de Constantinople, encores qu' il y ait eu quelques Prelats, gens de bien, si est-ce que la plus-part donnoit ordre d' accroistre ce Siege plus par brigues, & ambition, qu' autrement, & ce pour le lieu qu' ils tenoient pres des Empereurs. Le premier d' entre eux qui le prit à face ouverte, fut un nommé Jean, personnage de grande recommandation, tant en jugement, & doctrine, qu' à bien escrire. Plus ces Prelats se rendoient recommandez en grandeur de sens, plus affecterent-ils de former la grandeur en leurs Sieges, ainsi que vous voyez par ces quatre grands personnages. Leon Evesque de Rome, Cyrille Evesque d' Alexandrie, Chrysostome, & Jean Evesques de Constantinople. Ce tiltre fut non seulement pris par Jean, ains plausiblement accordé par le cinquiesme Concil de Constantinople: auquel Concil le Pape de Rome ne fut appellé, tellement que Jean y presida. Qui me faict presque juger que ce fut pour s' authoriser de ce nouveau tiltre, d' autant que vous y trouverez une infinité de fois ceste qualité d' œcumenique, & universel luy estre donnee, tantost par quelques particuliers du Clergé, tantost par le Concil mesmes, & entre autres y a un acte de telle substance. Domino nostro sanctissimo, & beatissimo, Patri Patrum; Archiepiscopo, & oecumenico Patriarchæ Ioanni, Synodus in hac imperiali civitate congregata, in Domino salutem. Qui est à dire. A nostre Sanctissime, & Beatissime Seigneur, Pere des Peres, Archevesque, & Patriarche universel Jean, tout le Concil de present assemblé en ceste ville Imperiale, desire salut en Dieu. A quoy s' opposa vertueusement, premierement le Pape Pelage second, & apres son decés, Sainct Gregoire son successeur, lequel ayant opinion que l' Empereur Maurice favorisoit aucunement la cause du Constantinopolitain, prit ceste querelle en main, & luy en escrivit vertueusement, ensemble à l' Imperatrix Constance, & specialement escrivant à Maurice, apres avoir recueilly tous les passages de la saincte Escriture, par lesquels on voit que la primauté de l' Eglise avoit esté donnee à sainct Pierre, il adjouste, & tamen universalis Apostolus non vocatur: & vir sanctissimus consacerdos meus Ioannes, universalis Episcopus vocari conatur, exclamare compellor, ac dicere, ô tempora, ô mores, &c. Et toutesfois (dit-il) sainct Pierre ne fut appellé Apostre universel, & reverend Pere en Dieu Jean mon confrere tasche de se faire nommer Evesque universel: Et vrayement je suis contrainct de m' escrier, & dire, ô temps, ô mœurs, &c. Non content de cela, encores escrit-il à Jean qu' il eust à bannir ceste ambition insuportable de sa teste: Et estant advenu à Euloge Patriarche d' Alexandrie d' appeller en l' une de ses lettres, Gregoire Evesque universel, il l' en reprend tres-aigrement. Pour tout cela neantmoins ne laissa le Patriarche de Constantinople de continuer ce tiltre par luy usurpé, en son siege. Et à l' imitation de luy nous trouvons dedans le trente troisiesme livre de Nicephore, qu' au premier Concil d' Ephese, qui fut tenu souz Theodose second, Cyrille Patriarche d' Alexandrie, grand personnage de son temps, & qui fut prié par le Pape Celestin de tenir son lieu, en ceste assemblee se fit donner pareil tiltre d' Evesque universel. Tiltre (dit-il) qui fut usurpé depuis long temps apres par tous les successeurs en ce Siege. Cela fut cause que le Pape ne douta plus de là en avant de prendre ceste mesme qualité, non seulement pour ne descheoir du degré qui luy avoit esté adjugé par dessus le Constantinopolitain, & les autres, mais aussi qu' il estimoit qu' elle luy estoit loyaument deuë: & passerent les choses de façon, que le Grec en langue Gregeoise se faisoit appeler Oecumenique, & le Romain en Latine, Universel. Ce que je dy expressemment pour respondre à ceux qui se persuadent que Maurice premierement adjugea ce tiltre d' Universel au Patriarche de Constantinople, au prejudice de l' Evesque de Romme, & que son successeur Phocas luy osta, pour le rendre au Romain. Encores que je sçache bien que Reginon l' Abbé, & apres luy Adon de Vienne facent mention de ce jugement de Phocas. Car je ne me puis persuader que Nicephore, qui a escrit l' Histoire Ecclesiastique jusques à la mort de Phocas, eust passé par oubliance le jugement de Maurice, luy qui d' ailleurs, pour favoriser son pays a falsifié le Concil de Constantinople tenu souz le grand Theodose, disant qu' en cestuy fut la primauté de l' Eglise adjugee au Patriarche de Constantinople: & sainct Gregoire, qui descouvrit brusquement à Maurice ce qu' il en pensoit, n' eust oublié de luy en toucher quelque mot. Joinct que depuis ces deux Empereurs, ceste qualité passa en tel usage, qu' au sixiesme Concil de Constantinople tenu par l' authorité de l' Empereur Constantin Pogonat, ces deux Prelats, (comme j' ay dit) sont diversement appellez, l' un Oecumenique, l' autre Universel, & neantmoins en ceste concurrence de tiltre, les Legats, & Vicegerans du Pape sont en la soubscription nommez les premiers, & apres eux les Patriarches de Constantinople, Alexandrie, Antioche, & Hierusalem.

Depuis petit à petit, à mesure que les Empereurs de Constantinople decheurent de leur majesté, aussi d' une mesme balance declina l' authorité du Patriarche, comme celuy qui n' avoit tiré sa grandeur que par les brigues des Empereurs. Toutesfois il ne voulut jamais demordre ce tiltre. Car au Concil mesmes de Basle tenu en l' an 1435. Joseph Patriarche Constantinopolitain, envoya une Bulle soubz plomb, dans laquelle il se qualifioit par la grace de Dieu Archevesque Metropolitain, & Patriarche universel de la nouvelle Romme. En fin tout ainsi que nostre Religion Chrestienne a presque perdu son cours par tout le Levant, aussi se sont par mesme moyen esvanouyes, & anichilees les authoritez, prerogatives, & grandeurs de ces quatre grands sieges, esquels on ne peut voir autre chose que l' image d' un Patriarche. Estant la grandeur de l' Eglise universelle devoluë par effect en la dignité Pontificale de Rome. En quoy apres avoir discouru ce qui appartient à l' Histoire, je feray pour conclusion ceste remarque, qui ne desplaira, comme j' espere, à ceux qui sont touchez d' un meilleur enclin envers l' Eglise Catholique. Tout ainsi que nostre Seigneur Jesus Christ appella sainct Pierre premier de tous ses Apostres à sa suitte, aussi luy promeit il de bastir sur luy son Eglise. En consequence de ce grand Arrest, je trouve une chose memorable de luy, qui merite d' être remarquee. Par ce que l' histoire Ecclesiastique nous enseigne, qu' il presida successivement en trois Sieges. Premierement quelque peu de temps a Anthioche, puis en Alexandrie, jusques à ce que finalement il vint confiner, & fa demeure, & sa vie à Romme: Aussi trouvez vous que ces trois sieges furent erigez en Patriarchats, comme premiers, & generaux des Eglises, avecq' celuy de Hierusalem, receptacle des miracles de la Passion de nostre Sauveur. Car quant à celuy de Constantinople, je pense qu' il y eut plus de l' homme pour son progrés, & advancement, que de la Religion: mais tout ainsi que sainct Pierre establit en fin son principal siege dans Romme, & que les deux autres ne luy avoient esté que comme passagers, & transitoires: aussi toutes les puissances des autres Patriarchats sont en fin abouties en ce grand siege de Rome, ainsi que nous avons veu. Au demourant ceux qui principalement provignerent ceste grande puissance entre les Papes, furent Leon, Gregoire, & Nicolas, tous trois premiers de leurs noms, que la posterité ne sçavroit assez dignement recommander.