samedi 5 août 2023

8. 23. De quelques proverbes François tirez des Monnoyes.

De quelques proverbes François tirez des Monnoyes.

CHAPITRE XXIII.

A tout seigneur, tout honneur, dit le peuple: A la mienne volonté que tous ceux qui prendront, ou apprendront de moy quelque chose, y procedent de mesme rondeur que je fay. Car desja ay-je senty en mon ame quelque affliction de ceux qui se son faits riches dans leurs œuvres à mes despens sans me nommer. J' ay ouy dire maintesfois qu' un homme est marqué à l' A, quand on le veut qualifier tres-homme de bien, & si sçavois bien que cela estoit emprunté des monnoyes: Mais par ce que Henry Estienne en son livre de la Precellence de la langue Françoise en a fait estat, je ne seray marry d' en faire icy mention. En toutes les villes esquelles il est permis de forger monnoyes, on les marque par l' ordre abecedaire selon leurs primautez, a fin que si elles se trouvent trop foibles d' alloy, ou de poids, on se puisse addresser contre les Maistres des monnoyes des lieux. Paris pour estre la Metropolitaine de la France, est la premiere, & pour cette cause la monnoye que l' on y forge est marquee à l' A. Et d' autant que les Monnoyeurs de ce lieu là peuvent estre esclairez de plus pres par les Generaux des monnoyes qui y resident, on y a tousjours fait monnoye de meilleur alloy, & poids qu' és autres villes. Qui a donné cours à cest adage. De mesme façon disons nous que celuy qui forge la fausse monnoye donne un souflet au Roy, plus par une metaphore, que proverbe: Et encores, il est descrié comme la vieille monnoye, pour un homme qui est en mauvaise reputation parmy le peuple: Mais je diray pour ce dernier, que le Proverbe ne me plaist point: Car comme nos affaires vont par la France, la vieille monnoye est meilleure que la nouvelle, laquelle depuis une centaine d' ans va tousjours en affoiblissant.

Les Monnoyes d'or & d'argent